Przedszkole Nr 4 w Augustowie

Kompetentny przedszkolak

Tytuł projektu „Kompetentny przedszkolak”

W roku szkolnym 2020/2021 w naszym przedszkolu prowadzone są dodatkowe zajęcia w ramach projektu „Kompetentny przedszkolak”. Proponowany zakres wsparcia dla dzieci to:

  • „Mali naukowcy”- kółko zainteresowań- prowadzący: Ewa Matuk, Małgorzata Grabala
  • „Klub aktywnego podróżnika”- prowadzący: Barbara Przekop, Beata Okrągła
  • „Mówię i rozumiem innych”- dodatkowe zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze- prowadzący: Agnieszka Dzieniszewska, Barbara Wasilewska
  • Dodatkowe zajęcia matematyczno- logiczne- prowadzący: Renata Suszyńska, Anna Sobolewska
    We wrześniu odbyła się rekrutacja, rozdane były formularze zgłoszeniowe. Zajęcia rozpoczęły się w październiku 2020.

„Klub aktywnego podróżnika”

W ramach projektu „Kompetentny przedszkolak” w naszym przedszkolu realizowany jest Program autorski „Klub aktywnego podróżnika”. Zajęcia „Klubu aktywnego podróżnika” mają na celu rozwijanie zainteresowań dzieci, zachęcanie do poszerzania i pogłębiania wiedzy o Polsce, Europie i całym świecie. Podczas zajęć dzieci poznają zasady bezpiecznego uprawiania turystyki i krajoznawstwa, nabywają umiejętności współpracy w zespole, rozwijają myślenie, fantazję i kreatywność. Ciekawe zajęcia, zróżnicowane formy i metody pracy pozwalają dzieciom kształtować umiejętności rozwiązywania problemów, nabywać podstawowe kompetencje naukowe, a także rozwijać umiejętności swobodnego wyrażania swoich myśli.

„Mówię i rozumiem innych”

Zajęcia ze wspomagania rozwoju mowy i funkcji komunikacyjnych dziecka mają na celu stymulowanie rozwoju językowej świadomości oraz mają prowadzić do samodzielnego odkrywania różnych aspektów języka. Dzięki tym zajęciom ułatwiamy dzieciom komunikowanie się, rozumienie mowy oraz spotkanie się z językiem pisanym, gdyż umiejętność czytania i pisania wymaga wysokiego stopnia świadomości językowej. Formy i środki stymulujące metalingwistyczny rozwój dziecka na zajęciach są następujące – Aktywne (dziecko świadomie ćwiczy mowę): słowne – Demonstracja: oglądowe – Demonstracja + instrukcja – czynnego działania: ćwiczeń, zadań stawianych dziecku, samodzielnych doświadczeń Głównym celem zajęć jest: stymulowanie rozwoju językowego dzieci, kształtowanie mowy i funkcji komunikacyjnych poprzez interakcję z drugim człowiekiem, doskonalenie mowy już ukształtowanej, wdrażanie do praktycznego wykorzystania przyswojonych umiejętności

„Mali naukowcy”

„Mali naukowcy”- kółko zainteresowań. Zabawy badawcze i eksperymenty o charakterze badawczym są najlepszym sposobem do zaspokojenia naturalnej ciekawości dziecka w wieku przedszkolnym. Dzieci najlepiej uczą się poprzez działanie i doświadczanie dlatego też zajęcia te są jednym ze sposobów zdobywania wiedzy, przyczyniają się do wszechstronnego rozwoju dziecka. Zabawy badawcze, np. z powietrzem, wodą, kształtują u dziecka takie procesy jak analiza i synteza, pozwalają dziecku na szukanie zależności i przyczyn danego zjawiska i formułowanie własnych przemyśleń i wyciągnięcie wniosków. Przedszkolaki mają okazję zrozumieć pewne zjawiska przyrodnicze np. obieg wody w przyrodzie, zjawiska chemiczne np. łączenie się kolorów, łączenie się różnych substancji (robienie wulkanu) oraz zjawiska fizyczne- ciśnienie( tajemnicza siła), działanie i zastosowanie magnesu. Na zajęciach rozwiązujemy zagadki otaczającego świata i wspólnie odpowiadamy na stawiane pytania.

„Zajęcia matematyczno-logiczne”

W ramach projektu pn.: „Kompetentny przedszkolak” realizowany jest Program zajęć matematyczno-logicznych ,,Bawimy się matematyką” dla dzieci pięcio- i sześcioletnich. W zajęciach biorą udział nie tylko dzieci zdolne, które rozwijają swoje zainteresowania matematyczne, ale i dzieci słabsze, które poprzez udział w grach i zabawach matematycznych wzmacniają wiarę we własne siły, możliwości i umiejętności. Dzięki stosowanym na zajęciach różnorodnym środkom dydaktycznym, zabawowej formie nauki, elementom rywalizacji, grom dydaktycznym, twórczemu działaniu, spotkania są atrakcyjne dla dzieci i lubiane przez nie.